tisdag 13 februari 2018

Störande grannar i Nälden

Hösten 2014 placerades fyra somalier vägg i vägg med min lägenhet. Jag hade handlat på ICA i Nälden, och redan när jag var 200 meter från min bostad hörde jag oväsen. Det var mina fyra grannar som anlänt. Redan första natten väsnades de till 2:30. De skrek och kastade varandra in i väggarna. Ljudnivån var helt surrealistisk.

Jag klagade för Krokomsbostäder och ganska snabbt skickade de hit en storvuxen hämmad man från Integration, samt en tolk. Mannen från Integration ställde sig på somaliernas sida och sa att de knappt vågade andas, efter mina klagomål. Sedan sa att de somaliska barnen var fina barn. Att de bokstavligt talat höll på att riva ner huset inifrån, bekymrade honom inte.

Krokomsbostäder låtsades att mina grannar var en helt vanlig barnfamilj, och att använda ordet "flyktingar" var tabu. Jag märkte att de till varje pris försökte mörklägga det som hände i mitt hus och jag pratade då med en av vaktmästarna för Krokomsbostäder. Vaktmästaren sa att personalen för Krokomsbostäder fått strikta order att INTE prata om problem med asylinvandringen. Vaktmästaren sa också att de flesta svenskar nu hade flytt från vissa av Krokomsbostäders områden, eftersom det uppstått för mycket kaos med tvättstugor och annat. Sedan "erbjöds" jag att flytta till en sunkig tvåa. 10 meter från järnvägen. Jag får inte plats med mina prylar i en tvåa.

Jag skrev en insändare och berättade där om mina problem och om vaktmästaren. Chefen för Krokomsbostäder gjorde inget åt problemen med somaliernas oväsen utan tog istället in vaktmästarna på förhör för att se vem som tjallat. Vaktmästaren erkände såklart inget, eftersom han ville behålla sitt jobb.

Jag ringde till chefen för Krokomsbostäder och sa att de borde ha separata hus för nyanlända somalier som inte lärt sig Sveriges regler. Chefen för Krokomsbostäder sa då med präktig stämma att det vore diskriminering att göra så. Jag blev arg och mailade till honom och skrev

att han tamejfan fick se till att lösa situationen som uppstått. Då ringde han polisen och försökte anmäla mig för hot. Jag ringde rasande upp honom och frågade vad han höll på med. Han halvgrät och sa att han gärna skulle vräka mina grannar, men att HAN skulle få på tafsen om han gjorde det. Kort därefter slutade han sin tjänst. Jag antar att han började bli rädd för det kaos han hamnat i.

Än så länge har ingen hos Krokomsbostäder gjort något åt somaliernas oväsen, mer än att jag ringt Securitas 13 gånger och gjort cirka 55 störningsanmälningar till Krokomsbostäder. Jag har också ett otal gånger ringt på grannarnas dörr och försökt prata med dem. Det brukar bli tyst en liten stund. Sedan drar de igång igen. Jag har även ringt polisen en gång, men de kom inte. Granntjejen som bor under somalierna har också ringt polisen en gång. Grannen som bor under mig har anmält en av somalierna för att störa henne på hennes uteplats. Jag bor i ett litet hyreshus med fyra lägenheter, och alla tre i huset har vi blivit störda av somalierna. 

Kring 20 på kvällarna brukar mina grannar väsnas så mycket att jag inte kan titta på tv. Dag efter dag, i tre års tid. Jag har fått läkarintyg som påvisar att min psykiska hälsa hotas av allt bråk i huset, men Krokomsbostäder ignorerar detta. Jag har försökt flytta, men har misslyckats med att hitta rätt bostad.

Grannen som bor tvärs över gården här, hade också samma problem med sex störande flytkinggrannar. Men det problemet löste sig, då hennes grannar flyttade.

De nuvarande chefen för Krokomsbostäder svarar inte ens på mina mail nu. Dock gör han på Krokomsbostäders hemsida reklam för att han är bra på att ta hand om nyanlända flyktingar, och att han gläder sig åt de nyanländas framsteg i samhället.

Vid kommentarerna vid mina facebookinlägg, ser jag att många av Krokomsbostäders hyresgäster hamnat i samma sits som jag. Krokomsbostäder har konsekvent ignorerat svenskarnas klagomål. Problemet har växt till en bomb, om man tittar på den dåliga stämning som uppstått i området.




2 kommentarer:

  1. Jag hann inte skriva något på din förra blogg. Hade funderingar på om du skulle kunna starta någonting liknande den nyligen startade rörelsen #120 db, det sanna #metoo eller hur det nu var. Se Katerina Janouchs http://katerinamagasin.se/europas-dottrar-ar-attack-ni.../ Om du försöker samla hyresgäster med erfarenheter liknande dina - måste finnas en hel hoper sådana, tänker jag. Gå ut med ett upprop med ett slående namn. Men viktigt med en "korrekt" ton, annars blir det bara en samlingsplats för "fel" sorts människor som skrämmer bort vanligt, hyggligt folk. Det är de hyggliga människorna som måste våga komma till tals, annars blir det ingenting. Seså, sätt igång nu, Jonas! Lätt som en plätt.

    SvaraRadera
  2. Det kanske vore en bra idé. Jag får se vad jag hinner göra.

    SvaraRadera